JÓGA ZKLIDŇUJE A UČÍ NÁS ŽÍT TEĎ A TADY

Jóga není pouze prostředek, jak si udržet zdravé a pružné tělo. Je to hlavně způsob, jak se naučit být tady a teď, žít v přítomnosti a pročistit si hlavu. Právě bytí v přítomnosti a zklidnění naší mysli je důležité pro udržení duševního zdraví. Většina stresu dnešní doby pochází právě z neustálého myšlení, přebývání v minulosti nebo budoucnosti a nevnímání toho, co opravdu je. Jógové praktiky jsou stvořené pro zklidnění mysli, udržení bdělé pozornosti a vnímání přítomného okamžiku. 

Existuje celá řada stylů jógy. Některé lekce jsou zaměřeny více na celkové zklidnění a soustředění se na dech, jiné zase díky dynamickému pojetí posílí Vaše tělo. Všechny styly však mají jedno společné: pocit klidu, který se ve Vás po praxi rozvine. Hlavními důvody zklidňujících účinků jógy jsou především:

Dýchání

Všechny styly jógy dbají na správné a pomalé dýchání, které je v souladu s pohybem těla. Klidný dech se rovná klidná mysl. Díky vnímání proudu vzduchu v nosních dírkách, uvědomování si jeho kvalit, pozorování práce hrudníku a bránice se více zaměříte na přítomnost a zklidníte svoji mysl.

Vědomá praxe

Při praxi jógy jste stále vedeni k tomu být tady a teď. Vnímat svoje tělo a svůj dech. Ať už cvičíte pozdrav slunci nebo ležíte v šavásaně (klidová poloha v leže), vždy byste měli vnímat svoje tělo, jak ladně plyne nebo v klidu relaxuje. V hlavě už potom nezbývá prostor pro vír myšlenek.

Aby praxe jógy byla opravdu smysluplná, je potřeba, aby byla vědomá. Pouhé cvičení nestačí. Při cvičení ásan je důležité vnímat, co děláme a jak to na nás působí. I v jednotlivých ásanách je důležité vnímat svůj dech. Uvědomujeme si každou pozici. Vědomě ji zaujímáme a stejně tak z ní i odcházíme. Víme co děláme, které svaly pracují a všechny ostatní necháváme úplně uvolněné. Vědomá paxe nás tak drží v přítomném okamžiku, a proto se po cvičení cítíme tak odpočatí a zklidnění. Pokud se vám během cvičení myšlenky někam zatoulají, hned, jak si to uvědomíte, se vraťte ke svému tělu a svému dechu.

Ásany

Jógové pozice nejsou pouze prosté cviky. Mají vliv na celý organismus. Pokud v nich setrváme delší dobu, protahují a posilují svalstvo, ale také působí na parasympatikus, který je součástí nervového systému. Jeho aktivací dochází ke zklidnění organismu. V dnešní době je více zapojován sympatikus, který je spojený se stresem. Cvičením jógových pozic nejen posilujeme parasympatikus, ale přispíváme také k rovnováze nervového systému. 

(Zdroj: Jóga-online.cz)

 

 

 

Kdo je online

Právě přítomno: 9 hostů a žádný člen